Tulevat tapahtumat

Vanniemen asuntovaunupaikka 1

Vanniemen asuntovaunupaikka 2

Kyläniemen asuntovaunupaikka

Huom. varauksen voi tehdä aikaisintaan kuukausi ennen vuokrausajankohtaa

Kalajutut
Maalis

Alkulämmittely eli varustautuminen

Tasan kaksi kuukautta aikaa h-hetkeen eli lähtöpäivään joka on 16.4.2021. Porukka on kasassa eli kaksi Pekkaa, Vesa ja Heikki. Hessun puoliso antoi lupauksen tänä aamuna retkelle mukaan, hyvä niin. Ensimmäinen palaveri pidettiin jo viime viikolla ja suuntaviivat reissulle saivat lopullisen alkusysäyksen.

Tarvikkeita keräillään hiljalleen kasaan, aikaahan on riittävästi. Martin eli majoittajan ja oppaamme tarjous hyväksyttiin yhteistuumin ja nyt etsitään peräkärriä ja matkapäivän majoituskohdetta. Niistäkin on jo suuntaviivat selvillä. Edellisten reissujen tarvike- ja ruokalistatkin löytyivät ja nyt aloitetaan niiden täydentäminen.

Matkaan on tarkoitus lähteä aikaisin perjantaiaamuna. Tavarat kerätään peräkärriin jo torstai-illan aikana. Suunnitelma on ajaa ensimmäisenä päivänä Savukoskelle ja majoittua siellä mökkikylään yöksi. Lauantaiaamuna aamupalan jälkeen jatketaan matkaa Tsiuttajoelle Partakkoon lopulliseen kohteeseen. Ruoka- ja juomatarvikkeita täydennetään vielä Ivalosta matkan varrelta.

Maalis

Väliaikatietoja

Hieman yli kuukausi aikaa ja tavaroiden ja ruokatarvikkeiden täydennys on hyvässä vauhdissa.

Peräkärri saadaan lainaksi Pallon Teboililta ja ensimmäisen päivän majoituskin varmistui Savukoskelta.

Pekka S. on juossut tarjousten perässä ja pakastin on täynnä makkaraa ja ruokatarvikkeita. Tarkoitushan on, että jokaisen päivän pääruuat on tehty valmiiksi ja pakastettu. Aamuisin vaan illan ruoka sulamaan ja päivän reissun jälkeen ruuan lämmitys ja ääntä kohden.

Muuta ohjelmaa on iltaisinkin ihan riittävästi, eikä ruuanlaittoon tällöin tarvitse käyttää liiemmälti aikaa. Onhan kalastuspäivän päätteeksi saadut kalat ja niitähän toki saamme, siivottava ja ehkä savustettavakin. Lisäksi varusteet on huollettava valmiiksi seuraavaa päivää varten, saunottava kuluneen päivän hiet ja ehkä vielä suunniteltava seuraavan päivän reissuakin. Yleensä ennen nukkumaanmenoa pieni yömyssykin takaa hyvät yöunet.

Kalastuspäivän ohjelma tulee olemaan suurin piirtein seuraava: herätyksen jälkeen aamutoimet ja tuhti aamupala, eväiden teko ja varusteet kasaan. Lähtö noin klo 9 (kun saamme isännän jalkeille) ja kun päästään kalastuspaikalle niin kalastetaan alkuiltapäivään asti. Ruokailutauko tulilla eli kahvit+eväät+makkarat ja vielä kalastellaan n. 16 - 17 asti. Sen jälkeen kiiruusti kämpille syömään ja huoltamaan tavaroita.

Sääennuste näyttää tällä hetkellä hyvältä, sillä terminen talvi näyttäisi jatkuvan ainakin lähtöviikolle asti ja mahdollinen lämpöaalto sattuisi juuri samalle viikolle jolloin olemme ylhäällä Lapissa. Aurinkorasva ja lasit on muistettava mukaan.

Nyt sitten vaan odotellaan, ettei nuo valtiovallan koronarajoitukset estäisi retkeämme. Samalla myös me reippaat ja nuorekkaat yli kuuskymppiset odotamme koronarokotusten saamista ennen reissua, ainakin osa meistä taitaa kuulua riskiryhmäänkin.

2021

Vajaa kaksi viikkoa ennen h-hetkeä

Pääsiäismaanantai-ilta ja vajaa kaksi viikkoa lähtöön. Korona on onneksi alkanut hieman hellittää koko maassa ja valtiovallan toimetkin tähtäävät jo karanteenien purkamiseen. Onneksi ei niitä liikkumisrajotteita tullut.

Pilkkikausi alkaa täällä kaakossa olla jäiden suhteen loppumassa, tänään oli viimeiset pikkukisat. Pyhäjärvelle päässee vielä ensi viikonloppuna, joten kaikkia pilkkivaatteita ei vielä tarvitse pestä pohjosen matkaa odotellessa.

Youtubesta on katsottu kaikki rautuvideot jo moneen kertaan. Yksi palaveri pidetään vielä viikon päästä ja silloin selvinnee loputkin asiat mitä matkaan tarvitsee.

Tarvikkeet reissuun alkavat olla selvillä, majoitus ja muut palvelut on jo maksettu ja nyt vaan odotellaan lähtöpäivää.

Olo on aika rauhaton ja nyt viimeistään alkaa matkakuume iskeä hiljalleen, varokaan vaan pohjoisen raudut ja harrit, kohta tulee rautainen jengi teitä härnäämään...

H-hetki ja matka Vuostimoon

Klo 7.00 perjantaiaamuna auto starttasi kohti 6-tietä. Noukimme matkalla sinne Hessun kanssa Pekan ja Vesan vielä kyytiin. Tavarat lastattiin pääosin jo torstai-iltana peräkärriin. Iso peräkärri oli suhteellisen täysi, mutta olisi siihen muutama laukku vielä mahtunut.

Matka meni suhteellisen rauhallisesti, Pivangasta Kesälahdelta mukaan otettiin aamukahvit ja Ämmänsaaressa nautittiin ruoka. Perille ilman kommelluksia Vuostimoon Kuukiurun mökille vähän ennen kuutta. Kohta makkaranpaistoon, saunaan ja sen jälkeen untenmaille.

Säätila näyttää hyvältä, etujoukkona Oikkosen Kari ja Riitta menivät jo eilen asuntoautolla Martin pihaan ja kävivät kuulemma harrijahdissakin Inarilla.

Huolestuttaa loppuukohan makkarat kesken, heti meni kaksi pakettia eikä jäljellä ole kuin yksi iso kylmälaukullinen.

Hessu kokeili kodan porotaljoja ja laskee nyt karvoja fleedshousujen persuksista, niitä on siellä aika monta kymmentä.

1. kalastuspäivä lauantai

Aamusta ylös ennen seitsemään ja kohti Ivaloa. Aamukahvit Sodankylässä. Sen jälkeen Ivaloon ja Suutarin kalaliikkeeseen, Koppiaisia ostamaan. Pirun kalliita, tosin oli käsin tehty ja nättejä morreja. Ruokakaupasta haettiin hedelmät ja vihannekset sekä tuoreet leivät. Loppumatka meni mukavasti, aurinko paistoi koko matkan siniseltä taivaalta ja matka joutui. Perillä Partakossa heti puolenpäivän jälkeen.

Tavaroiden purku, tulokahvit ja jäälle Tsiuttajoelle. Saaliina yksi pikkuharri jonka Vesa sai. Se laskettiin takaisin kasvamaan. Tunnin pilkkimisen jälkeen siirryttiin autolla Ruohonvetämälle. Parkkipaikka oli täynnä autoja, tien varteen mahtui hyvin. Siirtyminen jäälle ja hetken pilkittyämme pikkusiikoja jäälle kaikkiaan 14 kpl. Pekka 5 kpl, Vesa 4 kpl, Pekka S 3 kpl ja Hessu 2 kpl. Lisäksi Vesku sai kahdeksan pientä ahventa.

Kuuden jälkeen mökille syömään hernekeittoa ja Vesa paistoi kaikki siiatkin paistinpannulla. Molemmat ruuat maittoivat hyvin, lisäksi Vesa paistoi vielä lettujakin ja nekin on hyviä. Hessu ja Pekka S. lähti saunaan.

Päivä meni ilman makkaraa eli niitä on vielä muutama paketti jäljellä eli puoli pakastinta. No huomenna on makkarapäivä onneksi.

Oikkosen Kari ja Riitta saivat päivällä jonkun harrin ja illasta neljä siikaa. Aamusta Martin ja Leilan kanssa mennään sitten pilkille.

Porosta löytyy monta karvaa, ainakin Hessun housut sen kertoo. Tuli myös otettua hyviä maisemakuvia matkalta...

2. kalastuspäivä sunnuntai

Kaunis sunnuntaiaamu, -5 astetta pakkasta ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta. Tukevan aamupalan jälkeen lähtö kahdella kelkalla 50 km:n päähän Hentomatin järvelle. Järvi sijaisee Vätsärin erämaassa, ensin Inarin pohjoispäähän ja Suolisjärven yli ja vielä metsäreittiä noustiin hieman isoja järviä ylemmäs. Kala söi heikosti, Vesa sai kaksi harria joista toinen oli päivän suurin 806 gr. Määtät Savukoskella olivat myös harripilkillä ja saivat yhden harrit. Kello yhden jälkeen lähdettiin makkaranpaistoon ja kahville.

Sen jälkeen siirryttiin viereiselle Siulajärvelle. Saimme Vesan kanssa melkein heti mukavankokoiset harrit mieheen ja taas syönti hiljeni. Siirryimme hiljalleen eteenpäin ja sain parikin harria ja hetken päästä Pekka S. sai myös ensimmäisensä. Yhtaikaa alkoi syönti ja Martti sai viisi harria yhdestä reiästä. Leila sai päivän ainoansa. Päivän lopputus oli Pekka 8, Vesa ja Pekka S 7, Hessu ja Martti 5 sekä Leila 1.

Savukosken porukalla oli erilaisia tapahtumia, mm. iso hauki vei emännältä pilkin ja morrin. Isäntä sai harrin pilkkiinsä ja siihen tarrasi mukaan reilun kahden kilon hauki.

Seikkailumme sai jatkoa, kun menossa oli poroerottelu ja jouduimme odottelemaan kaksi tuntia että pääsimme erotuspaikan ohi etteivät porot säikkyneet kelkkojamme. Onneksi oli kahvia ja puita joten teimme tulet ennen poistuloa. Poistulo kesti hieman alle kaksi tuntia. Poronkäristys maistui iltapalaksi ja puolenyön maissa Pekka S ja Hessu lähtivät vielä saunaan.

3. kalastuspäivä maanantai

Aamu valkeni kauniina parin asteen yöpakkasen jälkeen. Hieman yhdeksän jälkeen kohti Nitshijärveä ja sen taakse Kiurujärvelle ahvenjahtiin. Ensimmäinen kala jonka sai oli pikkuharri joka jouti kasvamaan. Heti perään pari pientä ahventa ja siihen se loppuikin. Siirtyminen järven toiseen päähän ja heti taas pikkuharri ylös. Vesa sai samasta paikasta pikkuharrin ja pari pientä ahventa

Kelkka liikkeelle ja uusi järvi nimeltään Vuononperä. Nyt sain heti hyvänkokoisen ahvenen ja niin muutkin saivat hyvän ahvenen paitsi Hessun kala oli pikkuhauki. Isompi hauki vei Vesalta morrin. Martti nosti muutaman nätin ahvenen ja lopulta Hessu ja minäkin niitä sain.

Pilkittiin kolmeen asti ja tulos koko päivänä oli Pekka kaksi pikkuharria ja 5 ahventa, Martti 4 ahventa, Hessu hauki ja ahven, Vesa pikkuharri ja kolme ahventa sekä Pekka S yksi ahven. Päivä oli komea mutta kala ei juuri syönyt.

Nyt ei porot viivyttäneet meitä vaan poromiehet joihin törmättiin kelkkareitillä. Puolisen tuntia vaihdettiin kuulumisia ja sen jälkeen vasta kelkka käyntiin.

Poronkäristys maistui kämpillä kaikille ja huoltohommina käsiteltiin edellisen päivän harrit vakuumiin ja pakkaseen. Lisäksi savustettiin päivällä saadut ahvenet, jotka maistuivatkin hedelmäsalaatin lisäksi.

Ruoka on ollut hyvää ja sitä on riittävästi, paistettiinhan sitä makkaraakin grillikodassa pätkä mieheen ennen saunaa. Nyt mennään peiton alle odottamaan huomista. Jallukahviakin on vielä yhdet näkäräiset jäljellä.

4. kalastuspäivä tiistai

Ei taas tiennyt aamulla mitä päivä tuo tullessaan,  tai mitä ei tuo. Ilma edelleen hieno ja kelkka aamupalan, joka muuten on aika monipuolinen eli kahvia, leipää, puuroa, jugurttia, kananmunia, makkaraa, juustoa, maksapasteijaa, tomaattia, kurkkua, paprikaa, suolakurkkuja, appelsiinia, omenia, banaania, viinirypäleitä ja mehukeittoa, jälkeen lähdettiin kohden Nitshijärveä ja yllätys, yllätys rautujahtiin.

Yllätys se oli meillekin, koska melkein kaikki rautulähkät ja kaikuluotain jäi kotimökkiin. No parituntia pilkittiin keskellä selkää ja totesimme että rautujahti isolla järvellä on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta.

Puolenpäivän jälkeen vaihdettiin lajia, mutta ei se kalantulo oikein parantunut. Sain ensimmäisestä paikasta ensin viisi pikkuharria ja sen jälkeen yhden reilun puolikiloa. Leila (Martin vaimo) sai yhden mittaharrin ja kaksi pientä. Sen jälkeen tulille makkaranpaistoon ja kahvinkeittoon. Oli kyllä mukava köllötellä lämpimällä sammalmättäällä pälvipaikassa ja tuulen suojassa.

Kahvin jälkeen Lammaslahteen vajaa 100 reikää käytiin läpi tuloksena yksi mittakala jonka sain ja kolme pikkuharria. Vesa sai myös yhden pikkuharrin. Kaikki pikkuharrit laskettiin kasvamaan. Totesimme taas, että aiemmin ongitut paikat ovat tyhjiä.

Sen kuittasi illalla Oikkosen Karikin, he olivat Riitan kanssa Nitsillä ja tulivat ison kalapussin kanssa rantaan.

Pekka S ilmoitti olevansa vitamiinipaastolla koko viikon eli ei syö kasviksia eli tällä viikolla syödään vain rasvaisia ruokia, pääasiassa makkaraa ja juomana olutta.

Päivän tulos Pekka 2 harria + 7 pientä, Vesa 1 pieni, Heikki ja Pekka S nykyjä.

5. kalastuspäivä keskiviikko

Ainakin vielä kerran aamu oli kirkas auringonpaisteinen,pakkasta pari astetta. Aamutoimien jälkeen klo 9 kelkan kyytiin ja kohti Suolisjärveä. Martti kiinnitti pulkan vielä reen perään ja se jäi kerran matkalle metsätaipaleella kun auringonpolttama naru katkesi. Kun kiinnitimme pulkan vahvemmalla köydellä reen perään ei enää ollut hankaluuksia sen kanssa.

Melkein kaksi tuntia ja perille päästiin. Ensimmäinen pilkkipaikka ja Martti sai pikkutammukan, ei muita kalahavaintoa. Reilunpuoleinen siirtyminen järven vasemmalle rannalle ja sain ensinmäisen pienehkön mittaharrin. Hessu sai päivän toiseksi isoimman 725 gr harrin ja Vesa reilun 600 gr:n harrin. Seuraavasta karikosta sain viisi harria joista neljä joutui kasvamaan, samoin kävi Hessun pikkuharrin.

Välillä kahviteltiin nokipannukahvit ja paistettiin makkarat joita vielä riittää. Tuuli oli yltynyt ja vaihdettiin vastarannalle tyynemmälle puolelle. Sain heti kaksi pientä harria ja ne jouti kasvatuslaitokseen ja sitten jysähti Koppiaiseen 745 gr:n harri. Marttikin sai yhden harrin ja siihen sekin syönti tyrehtyi. Vielä pari paikkaa ja Pekka S avasi pelin nätillä harrilla. Siinä se sitten taas olikin.

Päivän saldo ole Pekka 3 mittaharria ja 6 pientä  ja Vesa 1 + 1, Hessu 1 +1, Pekka 1 ja Martti 1 ja tammukka,ei järin häävi saalis.

Paluumatkan viivästys ei tällä kertaa ollut poro tai poromiehet vaan keräsimme kelkkareittien merkkejä aika kasan. Jäät alkaa pehmetä hiljalleen ja kävellessäkin upotti paikoin. Kelkka teki aika kuoppia kun ajoi reitin ulkopuolella.

Ruokana tänään 2,5 kg lasagnea ja melkein kaikki saatiin syötyä, siis melkein kaikki. Hessu ja Pekka S kävi vielä saunassa ja kohta taas unten maille. Jokaisen herran naama punoittaa aika tavalla, aurinko tarttuu hyvin.

6. kalastuspäivä torstai

Harmaa, sateinen aamu ja kelkan suunta kohti Inaria. Noin tunnin ajo Vasikkaselälle ja reikien tekoon.

Sain melkein heti aloituksesta pikkuharrin ja toisen otettavan. Pekka S sai myös isomman harrin ja sen jälkeen toinen pieni jonka laskin takaisin. Seuraavan paikkaan ja Hessu sai yhden otettavan. Selkäluotoja kiertäessä Martti katkaisi koukun kalan kanssa, samoin Pekka S menetti morreja, yhden kalalle ja toisen pohjaan. Samasta pakasta sain kaksi pikkuharria. Vesa räjäytti potin saamalla taimenen 2360 gr, komea kala viruttamatta tasan 50 cm.

Sen jälkeen lähdimme tulille ja makkaran paistoon.

Tauon jälkeen Erkin Paskaluodun kupeesta sain ensin pikkuharrin ja taas jyrähti, harriennätys uusiksi 1015 gr. Välillä koluttiin sama selkäluoto uudelleen mistä Vesa sai taimenen, taas sain pikkuharrin. Viimeinen paikka ja noin 50 reikää Vesan harriennätys uusiksi 960 gr. Pekka S sai hetken päästä 615 gr:n harrin ja hänellekin ennätyskala. Päivän viimeisen harrin sai Hessu, se oli kuitenkin pikkuharri.

Päivän saldo Pekka 3 + 6, Vesa Taimen, harrit 1 + 1, Pekka S 2 + 1, Hessu 1 + 1 ja Martti 1 + 1.

Suurin ihmettelyn aihe jäällä oli Koppiaisen jäljet kun se seurasi isäntää, Koppiainen karjui välillä hurjaa mölinää, olisko sillä ollut kalan nälkä. Kuvassa isännän ja Koppiaisen jäljet.

7. viimeinen kalastuspäivä perjantai

Taas kirkas aamu ja aurinko paistoi. Autolla koko konkkarakka Ruohonvetämälle, mukana myös Leila. Kala oli tosi tiukassa, Pekka S sai pienen ahvenen ja minä neljä vähän pienempää. Siirtymä järven toiselle reunalle ja Martti sai pienen siian. Taas siirryttiin ja sain saaren takaa kaksi pientä siikaa. Marttikaan ei tiennyt että kiersimme saarta ja ja saaren takaa sain taas kaksi siikaa.

Leila joutui lähtemään kotiin ja Martti lähti häntä sinne viemään. Me jäimme edelleen pilkkimään ja Heikki sai kuusi ahventa. Vesakin sai suuren suuren ahvenen peräti n. 25 gr. Kumiukko Pekka S (pilkki Martin kanssa kumitoukalla) sai taas pienen ahvenen. Martilla oli tosin ylivuotinen puolikas kumitoukka ja se pelasi paremmin. (näkis vaan). Minäkin sain yhden pikkusiian.

Pälvikahvit ja koko porukka meinasi makkarapaiston jälkeen jäädä päiväettoneelle, juttua riitti ja kalastus ei oikein kiinnostanut ketään.

No lähdettiin siitä kuitenkin ja Hessu sai heti kaksi pikkusiikaa. Kierrettiin rantoja ja kala ei vaan syönyt. Hessu sai vielä yhden pikkusiian ja Martti yhden. Vesa sai muutaman pienen ahvenen. Se oli sitten siinä, kausi on lopussa, harmi.

Iltaruokana kämpillä kaikkea sekalaista, kinkkukiusausta, kanapastaa jne.

Siiat paistettiin grillikodassa muurikalla, Martti ja Leilakin osallistuivat niiden tuhoamiseen, mukana myös kaverimme Braastad.

Saunaa odotellaan vapautuvaksi (klo on 22.45), ehkä sinne vielä pääsemme.

Lopuksi tämän päivän tulokset Pekka 7 siikaa ja 4 ahventa, Vesa 5 ahventa, Heikki 3 siikaa, 3 ahventa, Pekka S 3 ahventa (tuoreella kumitoukalla), Shamaani Martti 2 siikaa (puolikkalla ylivuotisella kumitoukalla).

Aamulla lähdemme alamäkeen kotia kohden (ei muuten pysähdytä Kuukiurussa).

Naapurien saalis tänään kolmosmökki ei havaintoja kaloista, kakkosmökki yksi n. 500 gr:n harri. Kakkosmökkiläinen kävi ihailemassa meidän siikasaalista kehuen pikkusiikojamme suuriksi. Ehkö me kuitenkin osaamme pilkkiä jopa hyvin ainakin naapurimökkiläisten mielestä. Ruohonvetämällä ollut pariskunta kehui omaa neljän pikkusiian saalista hyväksi.

Reissu päättyy ja kotimatka

Herätys jo klo 6.30 ja tavaroiden pakkaus alkoi heti aamupalan jälkeen. Tavarat saatiin autoon ja kello 8 hyvästit Aaltosille ja auton keula kohti kotisuomea. Kaloja pakastimesta yli 20 pakettia eli ihan hyvä tulos ensikertalaisille. Ensi vuodelle tehtiin varaus samalle viikolle.Leivänpäällysmakkaraa jäi pakastimeen Leilalle kymmenkunta pakettia ja ruokaakin muutama paketti.

Marrti jätti Pekka S:lle muutaman kumitoukan jotta saisi niistä ylivuotisia. Martti oli pilkkinyt samalla toukalla jo parisen vuotta ja jäjellä oli vielä puolikas. Toisen puolikkaan olivat harrit syöneet.

Matkalla kaikki eteentuleva muuttui koppiaiseksi Tiellä kulki meidän lisäksi isojakoppiaisia, pikkukoppiaisia, maitokoppiaisia, puukoppiaisia, kalakoppiaisia riippuen autojan koosta ja peräkärreistä.

Kotimatka meni ilman kommelluksia 14 tunnissa eli reipasta meno ja perille päästiin klo 22 jälkeen. Kuukiurunkin ohi päästiin ilman pysähdystä, vaikka sitä matkalla harkittiinkin. Tavarat pois autosta, sauna päälle ja unille Koppiaisen kanssa kalaan. Melkein koko yön kyllä kalastin isoja harreja unissani.

Vielä viikon yhteenveto: sää täysi kymppi, aurinko paistoi, jäällä myös erittäin hyvä liikkua eli siellä oli potkurikeli, mutta ei ollut liukasta. Kelkan kyydissä kuljettiin yli 200 km, siitä sai selän ja peffan kipeeksi joka paranee kyllä ajallaan. Seura hyvä, huumori kukki loistavan oppaan johdolla ja ruokaa ja makkaraa riitti. Kiitos Oikkosen Karille ja Riitalle leivistä, meillä oli pientä vajausta. Kalansaalis oli kohtuullinen yli 40 harria kuuden päivän aikana, siikoja n. 30, yksi mittataimen, ahvenet pieniä ja yksi pieni hauki. Raudut edelleen saamatta.

Kiitos mukana olleilta Pekka, Vesa Heikki ja Pekka S. Samoin kiitokset Aaltosille, PallonTeboilille kärrin ja Timo K:lle kypärien lainsta, ehkä ensivuonna tarina saa jatkoa tai tehdään uusi reissu.

Terveisin porukan puolesta nuorin Koppiainen (kaikki neljä mukana ollutta on muuten syntyneet saman vuoden aikana)

(Kuvassa aito Koppiainen kahdelta kantilta, niitä saa Suutarin Sepon kalastusliikkeestä Ivalosta)