Tulevat tapahtumat

Vanniemen asuntovaunupaikka 1

Vanniemen asuntovaunupaikka 2

Kyläniemen asuntovaunupaikka

Huom. varauksen voi tehdä aikaisintaan kuukausi ennen vuokrausajankohtaa

Kalajutut

Sunnuntai 20.8.2017

Aamu alkoi sateisissa merkeissä, mutta joitakin se ei häirinnyt. Kalanperkuupaikalla oli nimittäin sutinaa...fileerausta useammalla veitsellä, käsiteltävänä oli nimittäin 21 kpl noin 500-700 grammaista siikaa. Osa suolattiin savustusta ja suolakalaksi syöntiä varten, loput vakuumikoneen kautta pakkaseen ja viemisiksi etelään. Aamupäivän sateen tauottua lähdimme jahtaamaan Inarijärven hopeakylkisiä. Kova luoteistuuli pakotti meidät uistelemaan lähimpiin suojaisiin lahden pohjukoihin. Yllätykseksemme hieman alamittainen taimen sekä rautu tarttui hyvin vieheisiimme. Veneisiin saatiin kaikkiaan 14 kpl taimenta, 1 rautu, 1 hauki sekä 1 harjus. Hieman pienikokoista, mutta kummasti tämäkin silmää kirkasti samoin kuin pieni kupponen palattuamme mökille. Maistuvien kanankoipien sekä -siipien kanssa nautittu extra-jallu sekä viini ja olut kruunasi saunan jälkeen iltamme.

Maanantai 21.8.2017

Aamu alkoi pilvisenä ja aamupalan jälkeen Martti pyyteli verkoille.Kari meni verkkokaveriksi Martille.Laiha saalis siikaverkoilla 6 kpl.Savukalat valmistuivat heti verkon kokemisen jälkeen edellisen päivän kaloista.

Kalastus alkoi uistelulla Vasikkaselällä, jota kesti nelisen tuntia.Hanskin ja Leksan veneessä oli yksi harjus."Nuoret" kollit saivat parikiloisen taimenen ja harjuksen.

Nokipannukahvin  ja konjakin jälkeen jatkoimme uistelua parisen tuntia.Luotojen kupeista heitellessä ilta jatkui.

Nuoret jatkoi siitä mihin jäivät, kaksi taimenta (1.9 kg ja reilu kiloinen) sekä kaksi harjusta lisää.

Kalojen perkaus ja vacumointi oli vielä edessä.

Hieno kalastuspäivä kaatoryyppyinen sai hyvän päätöksen saunasta ja kahvista.

Tiistai 22.8.2017

Aamu oli jälleen kerran pilvinen ja sateeton. Aamupalan jälkeen lähdimme valmistelemaan yön yli retkeä Martin kanssa.Yhdentoista aikaan starttasimme matkaveneellä, johon laitettiin hinaukseen kalapalta, perässä 15 hv moottori.

Hanski ja Leksa lähtivät kalaan päiväunien jälkeen.Vuorossa uistelua Reposaaren ympäristössä.Hanski jatkoi uistelua ja Leksa poimi lakkoja.Kalajuttuja paljon mutta,,,

Nuoret pojat ja Martti suuntasivat Kyynelvuonon suulle Aironvääntämäsaareen.Päästyämme perille n.50km päähän lomakylästä,Martti valmisteli leiriä ja pojat menivät heittelemään kalasoppatarpeita.

Kovan heittelyn tuloksena yksi harjus.Pojat kävi hakemassa Martin leiriltä ja aloitettiin kalastus uistelun merkeissä.Uistelu tuotti toivotun tuloksen, taimenta ja rautua tuli runsaasti keittoon.Veneen pohjalla oli myös siikoja ja harjuksia.Illan hämyssä teimme polttopuut rakovalkeaan.Martti keitti kalakeiton, joka on sanoinkuvaamattoman hyvää ja nokipannukahvit konjakin kanssa kruunasi illan.Toki yömyssyksi teimme kuuman rommin niin ei palella yöllä.Päivällä oli lämmintä n.10 ja yöllä 5 astetta.

Pressulaavu rakovalkealla odotti tätä kalastajaporukkaa, jotka kömpivät makuupusseihin ja yöunille.

Hanski ja Leksa saunoivat Partakon saunalla ja söivät poikien unohtamia makkaroita sekä lihapiirakoita.

Keskiviikko 23.8.2017

Aamu valkeni lomakylässsä ja Aironvääntämäsaaressa klo 8 aikaan.

Aamupalat olivat erilaisia ja erilaisissa olosuhteissa.Kummatkin porukat saivat murua rinnan alle ja eikun kalastamaan.

Hanski ja Leksa suuntasivat Saunarille uistellen ja hieman onkivat mato-ongellakin.

Vene ei kylläkään uinut syvällä ainakaan kalojen painosta!

Leiriläiset uistelivat koko päivän muutamia virvelin heittoja lukuunottamatta.

Päivä oli hyvin samanlainen kuin muutkin aikaisemmat päivät.Uistellen tulee pieniä taimenia ja rautuja todella paljon, mutta missä on kunnon möröt?

Illan saalis pari siikaa ja 6 harjusta.Koko porukka kävi saunassa ja korttipelin ohella muutama napsukin tai mennä.

Torstai 24.8.2017

Hieman tuuliseen, mutta poutaiseen päivään porukka heräsi vaihtelevasti. Joku kumusi jo puoli viidestä alkaen omia toimiaan, toisia potkittiin jo hieman suuremmin äänenpainoin yhdeksän jälkeen hereille.

Perinteisten aamutoimien jälkeen osa porukkaa lähti keräämään lakkoja, loppuporukka jäi tiskaus/ paikkojen siivoushommiin. Isäntä toi meille aamuverkoilta 8 kpl siiankölliköitä, jotka fileroitiin ja laitettiin pakkaseen. "Marjanpoimintaporukka" palasi mökille noin tunnin keräämisen jälkeen kaikki mukaanottamansa pakasterasiat täynnä ja kuulemma keräsivät vain pienen osan. Eli taitaa uusi marjastusreissu olla tiedossa.

Ruoan jälkeen pojat pakkasivat kalavehkeet ja tankit, jonka jälkeen uistelua kettuniemen salmeen.Hanski ja Leksa jäivät päiväunille.Tunnin jälkeen saapuivat ikämiehet samoille kulmille.Pidettiin mato-onkikisat Kettuniemen lahdessa.Poikien veneeseen tuli pari pientä harjusta ja Leksa voitti isolla harjuksella.Menimme nuotiopaikalle keittämään nokipannukahvit ja siihen kylkeen lihapiirakat makkaralla. Jatkoimme uistelulla kohti Partakkoa.Sama jatkui kuin muinakin päivinä, pienet taimenet kiusasi meitä.Saimme ainakin konjakkikaatajisia joka kalalle.Illan hämärtyessä saavuimme mökille ja saunan lämmitykseen.Saunan puhtaat Korhoset jatkoivat kortin peluulla ja konjakin maistelulla.

Perjantai 25.8.2017

Sateinen ja tuulinen aamu alkoi ja kalastajille tuli vapaapäivä.Kalastajat aloittivat armottoman Lapin lakan vakumoinnin ja pakastamisen.

Karin ja Hanskin maustamat possunfileet maistuivat lounaalla suussa sulavilta. Lounaan jälkeen osa porukkaa vetäytyi ruokatirsoille, jonka jälkeen odottelimme isäntäväkeä Leilaa ja Marttia mökillemme illanviettoon. Karin pääosin valmistamien pikkunaposteltavien kanssa nautitut näkäräiset ja mukavat tarinat kirkastivat silmäämme kummasti, vaikka kalalle ei sään vuoksi tänään päästykään. Loppuillan sauna kellisti viimeistään suurimman osan porukkaa unten maille. Huomenna olisi tarkoitus vielä sännätä punalihaisen perään, mikäli säidenhaltijat sen suinkin sallivat.

Lauantai 26.8.2017

Viimeinen kalapäivä alkoi tyynenä ja pilvisenä.Kari kävi Martin kanssa siikaverkoilla. Saaliina oli kuusi siikaa ja taimen.Syömisen jälkeen lähdimme uistelemaan.Tuuli oli hieman virinnyt ja kalat kadonneet.Saunarin edustalle päästyämme aallot olivat jo vaahtopäisiä.Tauko pidettiin Saunarilla.Jatkoimme uistelua tuulettomilla alueilla. Kalaton reissu kovassa tuulessa ja vaatteet kuivamaan saunaan.Leila oli tehnyt meille porokeiton valmiiksi, kun kylmettyneet kalastajat saapuivat mökille.Keitto oli todella herkullista, kiitos siitä Leilalle.Leksa ja Petu kävivät hakemassa veneen trailerille ja trailerin keulatuki ratkesi hitsauksesta.Vene väkisin kyytiin ja pyytämään Martilta apua.Hitsaustuokion jälkeen veneentuki oli kunnossa. Viimeinen sauna Partakossa ja sen jälkeen kortinpeluuta eli risuaitaa.Martti kävi meitä moikkaamassa illalla ja eiku nukkumaan.

Sunnuntai 27.8.2017

Aikainen aamu valkeni jo 05.00 herätyskello soittoon.Aamupalan jälkeen siivottiin mökki ja lähdettiin kohti etelää.Luoston kohdalla pidettiin kahvitauko klo 10 ja kuskikin vaihtui. Martin hitsaus petti ja tuki vääntyi kasaan, sidoimme venettä uudelleen liinolla ja juuri kun olimme lähdössä niin huomasimme trailerin renkaan tyhjentyneen tauon aikana.Ei muuta kuin renkaan vaihtoon.Hieman enemmän meni aikaa kuin formuloissa.Vähän ennen Posiota taas ilmeni vikoja trailerissa.Oikean iskunvaimentimen pultti meni poikki joten Posion huoltamolta saatii apua (paikallinen linja-autoyrittäjä) etsi pultin ja asensi sen kätevästi.Loppumatka meni moitteettomasti ja kalastajat olivat Lappeenrannassa klo 01.00

Hanski,Leksa,Jussi ,Petu ja Kari saivat n. 60 kalaa kotiin tuotavaksi ja syöntikaloja riitti myös koko viikolle.Sureen kalamäärään Martti oli iso apu ja tietysti siikaverkot.

Vielä kiitokset Leilalle ja Martille hienosta lomaviikosta, hieman kokeassa kelissä!